Dansk - Faaborg-Gelting Linien A/S & Nordisk Færgefart A/S

Gå til indhold
M/F »GELTING NORD«
1980-1984

tekniske specifikationer, historie og navne

M/F »GELTING NORD«
tekniske specifikationer
TypeBil- og passagerfærge
VærftJos. L. Meyer, Papenburg, Tyskland
Værftnr.560
Byggeår1970
Hovedmaskine2 stk. 12 cyl. Deutz V diesel
Hk8.000
KlassebetegnelseBureau Veritas
KaldesignalCFG6209 (tidl. SEWD)
Servicefart18,50 knob
Længde108,70 meter
Bredde17,20 meter
Dybgang4,60 meter
Bruttoregistertons (BRT)4.238
Nettoregistertons (NRT)2.126
Dødvægt (TDW)1.100 tons
Antal passagerer1.200
Antal biler260 personbiler eller 26 lastbiler
HjemhavnFaaborg
IMO7006314
M/F »GELTING NORD«
historie
19.12.1969:Døbt af Isabella Myrsten og skulle have været søsat, men dette måtte udsættes nogle dage da hun endnu ikke var klar til dette
Navn: »APOLLO«
28.04.1970
Passerer Kieler Kanalen
(Nord-Ostsee Kanal)
29.04.1970:Levert til Rederi AB Slite/Rederi AB Volo, Slite for en pris af 25 mill. SEK.
Navn:
»APOLLO«
01.05.1970:Besøger hjemhavnen Slite for fremvisning
02.05.1970:
Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär-Mariehamn-Nådendal, dog går første tur mellem Kapellskär-Mariehamn-Kapellskär
12.1970:
Grundberøring ved anløb af Kapellskär og fik skade på styrbord propel samt aksel, men fartøjet holdt sin fartplan de næste 3 måneder indtil udbedring kunne foretages
19.03.1971:Fremvisning af færgen i Stockholm mellem kl. 13.00-14.30
10.11.1971:Stor søredningsøvelse udenfor Kapellskär, »APOLLO« agerer "offer"
18.03.1972:Tråleren »GAIA« synker i pakis på Ålandshavet, ca. 10 sømil nordøst for Flötjan
»APOLLO« redder 3 mænd ud af en redningsflåde
06.05.1973-11.05.1973:
I dok i Åbo
19.07.1973:
Går »VIKING 1« på grund og passagererne flyttes via et redningsskib til »APOLLO«, som tager passagererne med til Kapellskär
12.05.-16.05.1975:Indsat mellem Stockholm-Mariehamn-Åbo
17.05.1973-26.05.1973:Indsat Kapellskär-Mariehamn-Nådendal
27.05.1973-28.05.1973:Indsat Stockholm-Mariehamn-Åbo
29.05.1973:Indsat Kapellskär-Mariehamn-Nådendal
Efterår 1975:
Farten ændres til Stockholm-Mariehamn
02.03.1976:Sidste tur for Viking Line
04.03.1976:Ankomt værft i Helsingør
12.03.1976:Solgt til Olau-Line A/S, Ribe
Solgt for 32 mill. SEK
17.03.1976:
Ankommer til Pool, London og døbes af grevskapet Kents ældste kvinde, Mrs. Smith, 104 år
Omdøbt til »OLAU KENT«
19.03.1976:Afgår London mod Rotterdam med VIP gæster
01.04.1976:
I fart på ruten Sherness-Vlissingen
04.11.1976:Prøveanløb i Dunkerque
19.12.1976:Under lastning i Sherness udbrød der ved 22-tiden brand i maskinrummet
Passagerene blev evakuret til terminalen og slukningsarbejde påbegyndes. Ved midnat var ilden slukket og færgen afgik til værft i Flushing for reperation
20.12.1976:Afgik til værft i Flushing
08.02.1976-01.04.1976:Indsat Sherness-Vlissingen/Dunkerque
03.02.1978:Trampschiffahrt Gesselschaft GmbH (TT-Line ejere) overtager 50% af rederiet
09.1979:Overtager Trampschiffahrt Gesselschaft GmbH resterende del af Olau Line og chartrer »OLAU KENT« af rederiet O. Lauritzen
09.09.1980:Færgen taget i arrest i Vlissingen
05.11.1980:
Solgt på tvangsauktion til Sparekassen SDS, København som videre sælger færgen til Nordisk Færgefart A/S, Faaborg.
Omdøbt til
»GELTING NORD«
03.1981:
I fart på Faaborg-Gelting
01.1982-03.1982:
Nyt hovedmaskineri installeret ved Svendborg Værft: 2 stk. MAN/B&W type 9L 32/36 på i alt 8.000 Hk.
01.05.1982-31.12.1982:
Indsat i fart for A/S Kattegat mellem Hundested-Sandefjord
Ruten bliver nedlagt da rederiet står overfor et øknomisk kollaps

01.1984:Oplagt, dog kortvarigt indsat mellem Faaborg og Gelting mens M/F »GELTING SYD« er på årligt værftophold
04.1984:Ruten nedlægges og færgen bliver udchartret til Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig, hvor hun omdøbes til »BENODET«
Overført til Nordisk Færgefart (Bahamas) Ltd., Nassau
05.05.1984:I fart Plymouth-Roscoff
28.03.1985:
Udchartret til Channel Island Ferries, hvor hun omdøbes til »CORBIÉRE« og sættes i fart på ruten Poole-Cherbourg
21.01.1985-10.04.1989:Kun fragttrafik på ruten Poole-Cherbourg
26.05.1989:Udchartret til Truckline Ferries
I fart Poole-Cherbourg
08.1990:Solgt til Marne Invest, Nassau, Bahamas (SeaEscape)
09.1991:Solgt til Eckerö Linjens datterselskab på Isle of Man men opperatør blev Commercial Centre Inreko, Tallin, Estland
Indsættes på ruten Helsingfors-Tallin
Havde en overgang artistnavnet
»LINDA 1« og var i fart for forskellige Estiske rederier, bl.a. Estonian New Line, Tallink og senere Eestin Linjat
22.09.1991:Sidste dag i trafik mellem Poole-Cherbourg
1992:Planlægger Eckerö Linjen at indsætte færgen på ruten Grisslehamn-Eckerö, dette bliver dog ikke realiseret
1994:Udchartret til Tallink
03.1995:Færgen får igen sit oprindelige navn »APOLLO«
Senere samme år overføres hun til Finske fartøjsregister og får hjemhavn i Eckerö
Fortsat i fart Helsingfors-Tallin
05.05.1995-19.08.1997:Udchartret til Oy Eestin Linjat AB Ltd., Mariehamn (selskabet var ligeligt ejet af Rederi AB Eckerö og Birka Line)
I fart Helsingfors-Tallinn
1997:Oplagt i Mariehamn
18.05.1998:Udchartret som beboelsesskib i Viborg, Rusland
11.02.-30.06.1999:Chartret af Nordisk Færgefart A/S, Faaborg
I fart Bagenkop-Kiel
Da det toldfri salg mellem EU landene ophører, nedlægges ruten og færgen returnerer til Mariehamn hvor hun lægges op.
26.01.2000:
Solgt til Labrador Marine Inc., St. John, New Foundland, Canada
02.02.2000 afsejler hun fra Mariehamn
18.02.2000 ankommer hun i Canada
01.05.2000:
I fart for Woodward Group mellem st. Barbe-Blanc Sablon
10.01.2008:Udbrød brand ombord som dog hurtigt kunne slukkes
Tidligere navne:
M/S »APOLLO«1970-1976
M/S »OLAU KENT«
1976-1980
M/F »GELTING NORD«
1980-1984
M/S »BENODET«
1984-1985
M/S »CORBIÉRE«1985-1995
M/S »APOLLO«1995-
© www.faaborg-gelting.dk & www.faaborg-gelting.de, 2002-2020
Tilbage til indhold