M/F »GELTING«
1975-1988
tekniske specifikationer, historie og navne
M/F »GELTING«
tekniske specifikationer
Type | Bil- og passagerfærge |
Værft | Ohrenstein-Koppel & Lübecker Maschinenbau Gesellschaft |
Værftnr. | 589 |
Byggeår | 1963 |
Hovedmaskine | 4 stk. 8 cyl. Motoren-Werk-Mannheim diesel 4SA (360x450) |
Hk | 8.000 |
Klassebetegnelse | Norske Veritas + 1 A 1 Carferry (Ice C) N |
Kaldesignal | OUVS |
Servicefart | 18,00 knob |
Længde | 93,10 meter |
Bredde | 16,20 meter |
Dybgang | 4,10 meter |
Bruttoregistertons (BRT) | 2.494 |
Nettoregistertons (NRT) | 1.217 |
Dødvægt (TDW) | 700 tons |
Antal passagerer | 1.000 |
Antal biler | 125 personbiler |
Hjemhavn | Faaborg |
IMO | 5404407 |
M/F »GELTING«
historie
10.1962: | Kølstrakt for Sundbusserne A/S, Helsingør |
27.02.1963: | Døbt, men ikke søsat på grund af isproblemer Navn »GEDSER« |
07.03.1963: | Søsat |
29.05.1963: | Leveret til Moltzau Line A/S, Gedser |
31.05.1963: | Indsat på ruten Gedser-Travemünde |
08.03.-27.03.1968: | Chartret af Mols-Linien. Indsat på ruten Sjællands Odde-Ebeltoft |
27.03.1968: | Omdøbt til »FALSTER« Indsat på ruten Gedser-Travemünde |
05.1968: | Oplagt |
06.06.1968: | Solgt til Juelsminde-Kalundborg Linien A/S, Juelsminde Omdøbt til »MILLE« |
20.06.1968: | Indsat mellem Juelsminde og Kalundborg |
01.1969-02.1969 | Chartret af Grenaa-Hundested Linien A/S Indsat i trafik Grenaa-Hundested |
03.1969: | Chartret af Lion Ferry, Halmstad Indsat i trafik Grenaa-Varberg |
31.12.1969: | Solgt til Jysk Færgefart A/S, Kalundborg |
01.01.1970: | I trafik Juelsminde-Kalundborg |
28.01.-28.02.1970: | Chartret af Grenaa-Hundested Linien A/S Indsat på ruten Grenaa-Hundested |
05.1975-08.1975: | Indsat mellem Grenaa-Hundested |
08.1975-01.10.1976: | Oplagt |
23.10.1975: | Solgt til Nordisk Færgefart A/S, Faaborg. Nyt navn »GELTING« Afgår til værft for tilpasning til ny trafik |
11.11.1975: | I fart Faaborg-Gelting |
01.1976-01.03.1976: | Chartret af Jysk Færgefart A/S I fart Juelsminde-Kalundborg |
08.08.1976: | Går på grund syd for Als, reperation foregår på Fredericia Værft A/S |
30.08.1976: | Atter i fart Faaborg-Gelting |
21.01.-03.02.1980: | I charter til Jysk Færgefart A/S Indsat Juelsminde-Kalundborg |
03.1981-03.1988 | I en art udenlandsprojekt blev færgen af Nordisk Færgefart A/S sat i en bare-boat charter med regeringen i Trinidad-Tobago for at modernisere og udbygge færgefarten mellem øernes to hovedbyer Port Of Spain og Tobago, en rejse på 84 sømil. Færgen skulle have haft navnet »CRUCEROS ISLAND«, men navnet blev aldrig registreret. Her sejlede færgen indtil 01.1988, hvor hun blev erstattet af ny og større tonnage. Rederiet lod færgen blive i Caribien og solgt den 22. marts 1988 til Cosolidada de Ferrys C.A., Caracas, Venezuela, hvor hun under navnet »SANTA RITA« blev indsat på ruten La Guaira-Isla de Margarita og Puerto la Cruz-Punta de Piedras |
1994: | Solgt til Etna Shipping Co., (Empress Cruise Line) Kingstown, St. Vincent & The Grenadines. Ombygget til kasinoskib. Nyt hovedmaskineri installeret, bestående af 4 stk. Ulstonin Birgin diesel på i alt 9.680 Hk. Servicefart 23,5 knob, 2.200 passagerer. BRT: 2.400, NRT: 1.217, TDW: 700. Var efter ombygningen verdens største flydende spillekasino. Omdøbt til »IMPERIAL EMPRESS«. I fart for Empress Cruise Lines på éen dags kasinokrydstogter fra St. Petersborg, Florida, USA |
1994: | Afgik Venezuela mod Tampa |
06.07.1994: | Ankom til Tampa |
1994: | Ombygget i St. Petersburg, USA |
1997: | Rederiet konkurs. Oplagt i arrest i St. Petersburg, Florida, USA. |
10.1998: | Efter betaling indkom, blev arresten ophævet og ombygningen fortsatte. |
12.10.1999: | Oplagt i arrest i St. Petersburg, Florida. |
01.2002: | Sat til salg med skrotning for øje. Pris der forlanges er 250.000 USD. |
2002: | Meldt ophugget |
Tidligere navne:
M/F »GEDSER« | 1963-1968 |
M/F »FALSTER« | 1968-1968 |
M/F »MILLE« | 1968-1975 |
M/F »GELTING« | 1975-1988 |
M/S »SANTA RITA« | 1988-1994 |
M/S »IMPERIAL EMPRESS« | 1994-2002 |