Dansk - Faaborg-Gelting Linien A/S & Nordisk Færgefart A/S

Go to content

Main menu:

M/F Gelting
M/F »GELTING«
1975-1988

tekniske specifikationer, historie og navne

M/F »GELTING«
tekniske specifikationer
TypeBil- og passagerfærge
VærftOhrenstein-Koppel & Lübecker Maschinenbau Gesellschaft
Værftnr.589
Byggeår1963
Hovedmaskine4 stk. 8 cyl. Motoren-Werk-Mannheim diesel 4SA (360x450)
Hk8.000
KlassebetegnelseNorske Veritas + 1 A 1 Carferry (Ice C) N
KaldesignalOUVS
Servicefart18,00 knob
Længde93,10 meter
Bredde16,20 meter
Dybgang4,10 meter
Bruttoregistertons (BRT)2.494,06
Nettoregistertons (NRT)1.217,48
Dødvægt (TDW)700 tons
Antal passagerer1.000
Antal biler125 personbiler
HjemhavnFaaborg
IMO5404407
M/F »GELTING«
historie
10.1962:Kølstrakt for Sundbusserne A/S, Helsingør
27.02.1963:Døbt, men ikke søsat på grund af isproblemer
Navn »GEDSER«
07.03.1963:Søsat
29.05.1963:Leveret til Moltzau Line A/S, Gedser
31.05.1963:Indsat på ruten Gedser-Travemünde
08.03.-27.03.1968:
Chartret af Mols-Linien.
Indsat på ruten Sjællands Odde-Ebeltoft
27.03.1968:
Omdøbt til »FALSTER«
Indsat på ruten Gedser-Travemünde

06.06.1968:Solgt til Juelsminde-Kalundborg Linien A/S, Juelsminde
Omdøbt til
»MILLE«
20.06.1968:
Indsat mellem Juelsminde og Kalundborg
03.1969:
Chartret af Lion Ferry, Halmstad
Indsat i trafik Grenaa-Varberg
31.12.1969:
Solgt til Jysk Færgefart A/S, Kalundborg
01.01.1970:
I trafik Juelsminde-Kalundborg
28.01.-28.02.1970:Chartret af Grenaa-Hundested Linien A/S
Indsat på ruten Grenaa-Hundested
05.1975-08.1975:
Indsat mellem Grenaa-Hundested
08.1975-01.10.1976:Oplagt
23.10.1975:Solgt til Nordisk Færgefart A/S, Faaborg.
Nyt navn
»GELTING«
11.11.1975:I fart Faaborg-Gelting
01.1976-01.03.1976:Chartret af Jysk Færgefart A/S
I fart Juelsminde-Kalundborg
08.08.1976:Går på grund syd for Als, reperation foregår på Fredericia Værft A/S
30.08.1976:Atter i fart Faaborg-Gelting
21.01.-03.02.1980:I charter til Jysk Færgefart A/S
Indsat Juelsminde-Kalundborg
03.1981-03.1988
I  en art udenlandsprojekt blev færgen af Nordisk Færgefart A/S sat i en  bare-boat charter med regeringen i Trinidad-Tobago for at modernisere og  udbygge færgefarten mellem øernes to hovedbyer Port Of Spain og  Tobago, en rejse på 84 sømil.
Færgen skulle have haft navnet
»CRUCEROS ISLAND«, men navnet blev aldrig registreret.
Her sejlede færgen indtil 01.1988, hvor hun blev erstattet af ny og større tonnage.
Rederiet lod færgen blive i Caribien og solgt den 22. marts 1988 til Cosolidada de Ferrys C.A., Caracas, Venezuela, hvor hun under  navnet »SANTA RITA« blev indsat på ruten La Guaira-Isla de Margarita og  Puerto la Cruz-Punta de Piedras

1994:
Solgt til Etna Shipping Co., (Empress Cruise Line) Kingstown, St. Vincent & The Grenadines.
Ombygget til kasinoskib. Nyt hovedmaskineri installeret, bestående af 4 stk. Ulstonin Birgin diesel på i alt 9.680 Hk.
Servicefart 23,5 knob, 2.200 passagerer. BRT: 2.400, NRT: 1.217, TDW: 700.
Var efter ombygningen verdens største flydende spillekasino.
Omdøbt til »IMPERIAL EMPRESS«.
I fart for Empress Cruise Lines på éen dags kasinokrydstogter fra St. Petersborg, Florida, USA.

1994:Afgik Venezuela mod Tampa
06.07.1994:Ankom til Tampa
1994:Ombygget i St. Petersburg, USA
1997:
Rederiet konkurs.
Oplagt i arrest i St. Petersburg, Florida, USA.

10.1998:
Efter betaling indkom, blev arresten ophævet og ombygningen fortsatte.
12.10.1999:
Oplagt i arrest i St. Petersburg, Florida.
01.2002:
Sat til salg med skrotning for øje. Pris der forlanges er 250.000 USD.
2002:
Meldt ophugget
Tidligere navne:
M/F »GEDSER«1963-1968
M/F »FALSTER«
1968-1968
M/F »MILLE«
1968-1975
M/F »GELTING«
1975-1988
M/S »SANTA RITA«1988-1994
M/S »IMPERIAL EMPRESS«1994-2002
© www.faaborg-gelting.dk & www.faaborg-gelting.de, 2002-2017
Back to content | Back to main menu